Guldkompassen(FILMTIPS)

     Skrivet: 2010-06-12 / 17:11:57 Kategori: Ann-So Tipsar
Hello där! 
Nu kommer Veckans Tips eftersom att jag inte har haft det på väldigt länge!. Veckans Tips/Filmtips är Guldkompassen eller The Golden Compass som den då heter på Engelska. Jag och min syster kollade på den igår och den var faktiskt bättre än jag hade väntat mig.

Handling:

Lyra Belacqua är en elvaårig flicka som bor på Jordan College i Oxford i en parallell värld. Lyra vet inget om sina föräldrar, bara att hennes farbror, Lord Asriel, lämnade henne på Jordan efter att hennes föräldrar dött i en luftskeppsolycka. Lyras daimon heter Pantalaimon och uppträder ofta i formen av en hermelin eller en vildkatt.

Lord Asriel är vetenskapsman och tror sig ha kommit på ett sätt att resa mellan olika dimensioner. Lyras farbror är dock jagad på grund av denna upptäckt, och dessutom försvinner Lyras bästa vän Roger spårlöst. Genom en serie omständigheter blir Lyra indragen i en jakt dels på Roger och dels på sin farbror. Guldkompassen (eller alethiometer som den heter i boken), som givit boken dess titel, är ett instrument med vilket Lyra har möjlighet att få svar på alla tänkbara frågor.
------------------------------------------------------------------------------------------------
Guldkompassen är en spännande film som nästan hela familjen kan se på, Den är rekommenderad från 11 år men i Vuxet sällskap går det nog bra att se den om man är 7 år och uppåt. Jag rekommenderar den verkligen om man gillar Äventyrsfilmer PS. Den är inte tecknad. Avslutar med en bild på Filmens omslag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Hemsida:

Kommentar:

Trackback